Serhyi Kapranov
Key research areas:
- history of East Asia’s religious and philosophical thought
- religion, philosophy, and culture of Japan
- history of Ukrainian-Japanese cultural contacts
Key research directions:
- history of shinto
- temenology and hierotopia of Sinto and Confucianism
- history of Ukrainian Japanese Studies
- history of religio-philosophical thought of East Asia
- religion, philosphy, culture of Japan.
- history of Ukrainian-Japanese cultural contacts
Data on the thesis research:
-
“Ісе моноґатарі” як пам’ятка японської релігійно-філософської культури доби Хейан”, 2002, Інститут філософії ім. Г. С. Сковороди. Спеціальність 09.00.11 – релігієзнавство. Науковий керівник – доктор соціологічних наук, професор Погорілий О. І.
Scientific works:
MONOGRAPHS
- “Ісе моноґатарі” як пам’ятка японської релігійно-філософської культури доби Хейан. – К.: Вид. дім “КМ Академія”, 2004. – 168 с.
- Сінто у соціокультурних трансформаціях ХІХ–ХХ ст. – К.: Інститут сходознавства ім. А. Ю. Кримського, 2014. – 144 с.
ARTICLES
- Взаємодія буддизму з автохтонною релігією: Бурятія та Японія // Цирендоржиєвські читання – 2000. Збірник наукових статей. – К.: Стилос, 2000. – С. 63 – 75.
- “Душа слова” в японській традиції // Мова і культура. – К., 2002. – Вип. 4. – Т. ІІ. – Ч. І. – С.130-137.
- Шаманознавство: досвід наукометричного аналізу (на матеріалі праць радянських вчених 1980-х рр.) // Цирендоржиєвські читання – 2003. – К.: Стилос, 2003. – С.144-158.
- Образ Японії в українській поезії 1930-х рр.: О. Ольжич і С. Гординський // Мандрівець. – К., 2003. – №4. – С.53-57.
- Синто–буддийский синтез в эзотерической поэтике (на примере «Исэ моногатари дзуйно» // Труды VIII Международного симпозиума Международного научного общества синто «Синто и японская культура». – Москва: МАКС Пресс, 2003. – С.116-122.
- Санскрит у культурі японського буддизму // Індія: давнина і сучасність. Збірник наукових праць. Вип. 1. – К.: Міленіум, 2003. – С.163-171.
- “Ісе моноґатарі” та японське мистецтво // Ханенківські читання: Матеріали науково-практичної конференції. Вип. 5. – К.: Кий, 2003. – С.65-73.
- «Исэ моногатари дзуйно» в свете трансперсональной психологии // Первые Торчиновские чтения. Религиоведение и востоковедение: Материалы научной конференции. С.- Петербург, 20-21 февраля 2004 г. / Сост. и отв. ред. С. В. Пахомов. – СПб.: Изд-во С.–Петерб. ун-та, 2004. – С.82-86.
- “Ісе-моноґатарі дзуйно:” у світлі трансперсональної психології // Дослідження цивілізацій Сходу та Заходу: історія, філософія, філологія. До ювілею Олени Огнєвої. Збірник статей. – К.: Вид-во Інституту сходознавства НАНУ, 2004. – С.119-122.
- Сакральні центри школи Ніцірена в Японії (гора Мінобу та Ікеґамі Хоммондзі) // Маґістеріум. Вип. 19. Культурологія. – К.: Видавничий дім “Києво-Могилянська академія”, 2005. – С. 33–40.
- Головні течії японського конфуціянства в епоху Едо // Китайська цивілізація: традиції та сучасність: Збірник статей. – К., 2005. – С. 17–21.
- Мірча Еліаде як дослідник шаманізму: до питання генезису і джерел // Цирендоржиєвські читання – 2006: Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти. – К.: Стилос, 2006. – С. 149-160.
- Японська духовна культура у працях Мірчі Еліаде // Мірча Еліаде як класик світового релігієзнавства: Збірник наукових статей / Наук. ред. Л. Філіпович, В. Хромець. – К.: ПАРАПАН, 2007. – С. 100-108.
- Психотехніка та містичний досвід у сінто: до питання про типологію // Східний світ. – К., 2007. – №3 – С. 107-113.
- Релігії Тибету та Центральної Азії у працях М. Еліаде // Цирендоржиєвські читання – 2008 (IV): Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти. – К.: МП “Леся”, 2008. – С. 275-292.
- Феномен конфуціанського храму в контексті крос-культурних контактів у традиційних суспільствах Східної Азії // Східний світ. – К., 2008. – №3. – С. 132-140.
- Школа Хірати Ацутане та її місце в історії кокуґаку // Східний світ. – К., 2008. – №4. – С.18-26.
- Проблеми викладання історії далекосхідної філософії у вищих навчальних закладах України // Україна – Китай: діалог і взаємозбагачення культур: Зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 21 лютого 2008 р. – К.: ДАККіМ, 2008. – С. 92-98.
- Релігії Китаю в працях М. Еліаде // Східний світ. – К., 2009. – №2. – C. 92-102.
- Мірча Еліаде як дослідник даосизму // Національний університет “Києво-Могилянська Академія. Наукові записки. – К.: Видавничий дім “КМ Academia”, 2009. – Том 88. Теорія та історія культури. – С. 31-35.
- Містичний досвід у японських “нових релігіях сінтоського походження” (сінтокей сінсюкьо) // Маґістеріум. Вип. 34. Культурологія. – К., 2009. – С. 31-35.
- Східноазійська філософія: чи існує альтернатива європоцентризму? // China, Korea, Japan: Methodology and Practice of Culture Interpretation. Proceedings of The First International Scientific Conference. – Kyiv-Seoul, 2009. – P. 19-24.
- Японознавство в Україні: головні етапи розвитку до 1991 року // Мовні та літературні зв’язки України з країнами Сходу (Колективна монографія) / За ред. Бондаренка І. П. – К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2010. – С. 344-352.
- Сакральний календар Сумійосі-тайся // Орієнтальні студії в Україні. До ювілею Л. В. Матвєєвої. Збірник наукових статей. – К.: Інститут сходознавства ім. А. Ю. Кримського НАН України, 2010. – С. 255-269.
- Шанхайський Храм Літератури: історія та сучасний стан // Сходознавство. – К., 2010. – № 51. – С. 44-56.
- Становлення японознавства в Україні // Сходознавство. – К., 2010. – № 49-50. – С. 38-49.
- On the notions of ‘subject’ and ‘object’ in East Asian philosophy // Purusza, Atman, Tao, Sin… Wokół problematyki podmiotu w tradycjach filozoficznych Wschodu / Redakcja naukowa: Ołena Łucyszyna i Maciej St. Zięba. – Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, 2011. – S. 171–181.
- Про Україну японською мовою: маловідоме видання харбінських українців // Магістеріум. Вип. 42. Культурологія. – К., 2011. –– С. 69–73
- Діяльність Товариства українських орієнталістів у Харбіні (1936 – 1937 рр.) // Східний світ. – К., 2011. – №3. – С. 74–85.
- Интерпретация буддизма в работах М. Элиаде // Наука и буддизм : Материалы научной конференции с участием иностранных ученых. – Улан-Удэ : Издательство Бурятского госуниверситета, 2012. – С. 157–165.
- Сінтоське святилище як текст: приклад Сумійосі тайся // Хортицький семінар: Сакральна географія і феномен паломництва: вітчизняний і світовий контекст. Зб. наук. пр. // Науковий редактор і упорядник Ю. Ю. Завгородній. – Запоріжжя: Дике Поле, 2012. – С. 181–205.
- Специфіка інтелектуальної діяльності давньокитайських філософів-чжуцзи (за деякими ранніми джерелами) // Схід і діалог цивілізацій. До ювілею Ю. М. Кочубея: Збірник наукових статей / Упорядники: О. Д. Василюк, Н. М. Зуб. – К.: Інститут сходознавства ім. А. Ю. Кримського НАНУ, 2012. – С. 125–133.
- Столп и пещера: архетипы и топосы синтоистского святилища // Синто : память культуры и живая вера / Под ред. Э. В. Молодяковой. – М. : АИРО-ХХI, 2012. – C. 129–145.
- Генезис сакрального простору в міфології сінто // Східний світ. – 2013. – №2-3. – С. 152-159.
- Імператор як вихователь народу (японський Рескрипт про виховання 1890 р. та Священні едикти китайських імператорів) // Китаєзнавчі дослідження. Збірник наукових праць. – Київ: Інститут сходознавства ім. А. Ю. Кримського НАН України, Українська асоціація китаєзнавців, 2014. – №1-2. – С. 149-159.
- Китайський вектор японського паназіатизму: до постановки проблеми // Східний світ. – 2015. – №3. – С. 98-105.
- Кіта Іккі та модернізація Китаю // Східний світ. – 2015. – №4. – С. 45-55.
MEDIA
- Трохи ранкової свіжості, або Журавль під пагодою на жовто-блакитному тлі // Кіно – Театр. – К.: 1996. – №1. – с.32 – 34.
- “Ошіма” Давида Бурлюка, прочитана японістом // Всесвіт. – К.: 1997. – №10, жовтень (826). – с. 138 – 143.
- Японською мислію по світовому древу // Кіно-театр. – К.: 1999. – №3. – С. 38-39.
- Окінава – лазурна перлина Японії // Всесвіт. – К.: 1999. – №7. – С.145-152.
- Перший вчитель Китаю. До 2565-ї річниці народження Конфуція // Україна-Китай. – 2014. – №1 (6). – С. 28-30.