Усенко ОБРАЗИ ДАВНЬОГО ЄГИПТУ В СУЧАСНІЙ МАСОВІЙ КУЛЬТУРІ (НА ПРИКЛАДІ ФІЛЬМУ “БОГИ ЄГИПТУ”)
ОБРАЗИ ДАВНЬОГО ЄГИПТУ В СУЧАСНІЙ МАСОВІЙ КУЛЬТУРІ (НА ПРИКЛАДІ ФІЛЬМУ “БОГИ ЄГИПТУ”)
І. В. Усенко
Student V. N. Karazin Kharkiv National University 4, Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine usenkingo@gmail.com
У статті за допомогою семіотичного і герменевтичного методу розкривається, як відтворено образи Давнього Єгипту в сучасній масовій культурі на прикладі фільму “Боги Єгипту”. Наразі інтерес до давньоєгипетського мистецтва, культури та історії Давнього Єгипту представлений не тільки в науковому ракурсі, а й у масовій культурі. У кожному з цих творів наявні авторське бачення та інтерпретація міфів та історії: викликаючи цікавість до давнини, не всі вони, втім, містять близьку до автентичної репрезентацію культури та історії Єгипту. У роботі за допомогою аналізу розглядається спосіб інтерпретації міфологічного матеріалу у фільмі, а саме осірічного міфу, міфу про сонячний човен, потойбічний світ. Досліджуються і співвідносяться образи єгипетських богів з їхнім зображенням у фільмі, зокрема і за допомогою символіки кольору в єгипетській культурі. Наприклад, виявляється, що у фільмі, як продукті сучасної масової культури, наявні прийоми, притаманні масовій культурі, як-от цитування (зображення образу башти Саурона – Барад Дур – із трилогії Д. Р. Толкіна, екранізованої режисером Пітером Джексоном), стандартизація, використання базових сюжетів (боротьба добра і зла). Масова культура – це феномен, в основі якого лежать узагальнення і доступність, але ж у багатьох випадках це призводить до спрощення, що порушує логіку автентичних сенсів. Отже, попри те що в “Богах Єгипту” міститься відбиття єгипетської культури й міфології, завдяки аналізу виявлено, що через стандартизацію у фільмі було втрачено автентичні сенси, порушено логіку сприйняття (бінарність, що в давніх єгиптян міститься в поняттях Ісефет і Маат). Також акцент у фільмі було зроблено на боротьбі добра і зла, представлених постатями Сета і Хора.
Ключові слова: сучасна масова культура, осірічний міф, “Боги Єгипту”, Осіріс, єгипетська міфологія, єгипетська культура
Доісламський Близький Схід 2021, (2):181-187
https://doi.org/10.15407/preislamic2021.02.181
Повний текст (PDF)
REFERENCES
Жданов В. В. Эволюция категории Маат в древнеегипетской мысли. Москва, 2006.
Карлова К. Ф. Сет – Владыка Исефет: к вопросу об интерпретации эпитета // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: История и политические науки. 2018. № 3.
Карлова К. Ф. Перибсен и Нижний Египет // Ориенталистика. 2020. Вып. 3. № 5. https://doi.org/10.31696/2618-7043-2020-3-5-1249-1258
Лаврентьева Н. В. Мир ушедших. Дуат: образ иного мира в искусстве Египта (Древнее и Среднее Царства). Москва, 2012.
Липинская Я., Марциняк М. Мифология Древнего Египта / Пер. с польского Э. Я. Гессен. Москва, 1983.
Плутарх. Исида и Осирис / Пер. с древнегреческ. Н. Н. Трухиной. Киев, 1996.
Рак. И. В. Египетская мифология. Харьков, 2004.
Assmann J. Death and Salvation in Ancient Egypt / transl. by D. Lorton. Ithaca – London, 2005.
Boddy-Evans A. Colors of Ancient Egypt. 2019. URL: https://www.thoughtco.com/colors-of-ancient-egypt-43718 (дата звернення: 20.02.2020).
Bogg J. Ancient Egyptian Royalty. 2007. URL: http://djeserkara-royalty.blogspot.com/ (дата звернення: 20 February, 2020).
Smith M. Following Osiris. Oxford, 2017. https://doi.org/10.1017/S2753906700002205