Olena Ogneva
Senior Fellow, Ph.D. History
Main research interests:
- Written and visual sources in the history of culture
- Cross-cultural contacts
- Local lore of history
- East in the history of the Ukrainian culture
Research topics:
- Monuments of writing and sacral art of the Tibetan cultural world in institutions and private collections of Ukraine
- Contemporary literature of Tibet
- East in Lesya Ukrainka’s creative heritage
PhD thesis:
- Tibetan medieval treatise on the theory of fine art (study, translation, commentary, critical text): diss. … cand. East. Sciences: 07.00.09. – Moscow, 1979. – 349 p.
List of main publications:
Monographs
Individual monographs
-
Огнєва О. Д. Східні стежки Лесі Українки (Статті та матеріали) [Lesya Ukrainka’s Oriental Paths (Articles and Materials)] / Видання друге, перероблене і доповнене. Луцьк, 2008. 240 с. [Випущене на замовлення Державного Комітету телебачення та радіомовлення України за програмою «Українська книга».]
Огнева Е. Д. Боги снежных гор: музеи Украины: сакральное искусство в традиции тибетского буддизма [Gods of the Snowy Mountains: Museums of Ukraine: Sacred Art in the Tradition of Tibetan Buddhism]: издание Одесского дома-музея имени Н. К. Рериха []; вступ. слово… и пер. Е. Г. Петренко. Одесса: Астропринт, 2008. — 204 с., [9] л. цв. ил.: ил. (Seria Buddhika).
Огнева Е. Д. Юрий Рерих и вопросы тибетской буддийской иконографии [Yuri Roerich and questions of Tibetan Buddhist iconography]. — Одесса: Астропринт, 2017. — 82 с. (Издание Одесского дома-музея имени Н. К. Рериха) (Seria Buddhica; вып.6). ISBN 978-966-927-253-9
Collective monographs
Тибетцы / Календарные традиции и обряды народов Восточной Азии. Новый год. [Tibetans / Calendar traditions and rites of the peoples of East Asia: New Year.] Отв. ред. Р.Ш. Джарылгасинова, М.В. Крюков.М., Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1985.- 264 с. с ил., С. 190–224.
Тибетцы /Календарные обычаи и обряды народов Восточной Азии. Годовой цикл. [Tibetans /Calendar customs and rites of the peoples of East Asia: Annual cycle.] Отв. ред. Р.Ш. Джарылгасинова, М.В. Крюков. М.: Наука. Главная редакция восточной литературы, 1989.- 360 с: ил., С.С. 264–305.
Огнева Е. Д. Душа зображений в тибетской традиции (письменне тексты буддийских скульптур) /Ганевская Э. В., Дубровин А. Ф., Огнева Е. Д. Пять семей Будды: металл. скульптура сев. буддизма IX-XIX вв. из собр. ГМВ [Soul of images in the Tibetan tradition (written texts of Buddhist Sculptures) / Ganevskaya E. V., Dubrovin A. F., Ogneva E. D. Five Buddha families: metal. sculpture of northern Buddhism of IX-XIX centuries from Collection of the State Museum of the East] / М-во культуры Рос. Федерации. гос. науч.-исслед. ин-т реставрации, Гос. музей Востока. — М.: УРСС, 2004. — 365 с. ил. ISBN 5-354-00561-2, С. 33 – 48.
Живопись Тибета: Русская частная коллекция: Альбом-каталог. [Painting of Tibet: Russian private collection: Album catalog]. / Н. В. Сазонова (науч. ред.), Е. Д. Огнева (текст), Е. И. Желтов (фот.), И. И. Шептунова (науч. ред.). – М.: 2005.
Огнєва О.Д. Біблія у світовій книжковій спадщині. [Ogneva O.D. The Bible in World Book Heritage /O.D. Ogneva, O. Zlatogorsky. The Bible in the World Book Heritage] / О.Д.Огнєва, О. Златогорський. Біблія у світовій книжковій спадщині. Луцьк, 2005. 64 с.
Editing
Цирендоржиєвські читання — 2000 (I): Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти [Tsyrendorzhiev readings – 2000 (I): Tibetan Civilization and Nomadic Peoples of Eurasia: Cross-Cultural Contacts]. Київ, 2000. 152 с.
Нарис з історії українського китаєзнавства. XVIII – перша половина ХХ ст.: дослідження, матеріали, документи. [An Essay on the History of Ukrainian Chinese Studies. XVIII – first half of the twentieth century: research, materials, documents.]. – Київ, 2002, 197 c.
Цирендоржиєвські читання — 2003 (II): Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти [Tsyrendorzhiev readings – 2003 (II): Tibetan Civilization and Nomadic Peoples of Eurasia: Cross-Cultural Contacts]. Київ, 2003. 341 с.
Роль буддійської церкви у національно-визвольному русі Монголії (1905–1911) [The Role of the Buddhist Church in Mongolia’s National Liberation Movement (1905–1911).]. – Київ: Інститут сходознавства ім. А.Кримського, 2005. 296 с.
Цирендоржиєвські читання — 2006: Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти [Tsyrendorzhiev readings – 2006 (III): Tibetan Civilization and Nomadic Peoples of Eurasia: Cross-Cultural Contacts]. Київ, 2006. 413 с.
Цирендоржиєвські читання — 2008 (IV): Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти [Tsyrendorzhiev readings – 2008 (IV): Tibetan Civilization and Nomadic Peoples of Eurasia: Cross-Cultural Contacts.]. Київ, 2008. 692 с.
Леся Українка. Стародавня історія східних народів. Репринтне видання «Стародавня історія східних народів» на порубіжжі віків (кін. XIX — поч. XXI ст.). [Lesya Ukrainka: Ancient history of the Eastern peoples. A reprint edition: “Ancient History of the Eastern Peoples” at the Edge of the Ages (late XIX – early XXI centuries).]. – Луцьк, 2008. 256 с. + XLVIII.: 16 іл. Випущене на замовлення Державного Комітету телебачення та радіомовлення України за програмою «Українська книга». Упорядкування, підготовка текстів та ілюстрацій, коментарі, примітки Олени Огнєвої та Надії Сташенко.
Цирендоржиєвські читання — 2012 (V): Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти. [Tsyrendorzhiev readings – 2008 (V): Tibetan Civilization and Nomadic Peoples of Eurasia: Cross-Cultural Contacts]. Київ, 2012. 654 с.
Articles
Огнева Е.Д. Структура тибетской иконы (на примере цокшина Цзонхавы) [The structure of the Tibetan icon (on the example of Tsonkapa tsokshin)] // Проблемы канона в древнем и средневековом искусстве Азии и Африки. – М., 1973. – С. 103–112.
Огнева Е.Д. Роль хвалы в тибетском тексте [The role of praise in the Tibetan text]// Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. XI годичная научная сессия ЛО ИВ АН СССР (краткие сообщения и автоаннотации). Часть 1. М.: ГРВЛ, 1975. — С. 118—121.
Огнева Е.Д. «Защитный круг» из Хара-Хото [Protective Circle from Hara-Hoto] // Культура и искусство Индии и стран Дальнего Востока. Л., 1975. С. 61—69.
Огнева Е. Д. Структура тибетского научного текста (1409 г.) (метод цитирования) [The structure of a Tibetan scientific text (1409) (citation method)] // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. XIV годичная научная сессия ЛО ИВ АН СССР (доклады и сообщения). Декабрь 1978 г. Часть 1. — М.: Наука, ГРВЛ, 1979. — С. 43—47.
Огнева Е. Д. О трех терминах тибетской эстетики у Цзонхавы [On the three terms of Tibetan aesthetics by Tsonkhapa] // Язык и культура народов Востока и их рецепция в Эстонии. Ученые записки Тартуского университета. Труды по востоковедению. – Тарту, 1981. – Т. 6. – С. 558.
Огнева Е. Д. Книга в тибетской культуре [Book in tibetan culture]// Актуальные проблемы философской и общественной мысли зарубежного Востока. Материалы Первого Всесоюзного координационного совещания. — Душанбе: «Дониш», 1983. — С. 202—211.
Огнева Е. Д. Санскрито-тибетские параллели в трактате Цзонхавы [Sanskrit-Tibetan parallels in the Tsongkhapa treatise] // Древняя Индия. Историко-культурные связи. – М., 1983. – С. 228–237.
Огнева Е. Д. Жанры в тибетском искусстве [Genres in Tibetan art] // Искусство и культура Монголии и Центральной Азии. – М., 1983. – Ч. 2.– С. 87–97.
Огнева Е. Д. Таранатха Гунга-Ньинбо: (Материалы к биографии) [Taranatha Kunganyingbo: (Materials for the biography)] // Источниковедение и историография истории буддизма. Страны Центральной Азии. – Новосибирск, 1986. – С. 28–43.
Огнева Е. Д. К вопросу о жанре «биографии» в тибетской средневековой литературе («Намтхар Шакьямуни» Таранатхи Кунганьинбо) [On the issue of the “biography” genre in Tibetan medieval literature (“Namthar Shakyamuni” by Taranatha Kunganyinbo)] // Буддизм: история и культура. М, 1989. С. 129—151.
Огнева Е. Д. Що і навіщо вкладають у пустотілу буддійську пластику [What and why is placed in hollow Buddhist plastic]// Історія релігій в України. Тези повідомлень міжнародного V круглого столу. – К.-Л., 1995. – Ч. 3. – С. 291–293.
Огнева Е. Д. Ілля Мечніков і його зустрічі з буддизмом [Ilya Mechnikov and his meetings with Buddhism] // Сходознавство. – К., 1997. – Вип. 1. – С. 4–13.
Огнева Е. Д. Тибетський національний прапор: міф і реальність [The Tibetan national banner: myth and reality] // Знак. Часопис Українського геральдичного товариства. – 1998 (вересень). – Ч. 17 – С. 6.
Огнева Е. Д. Панкратов Б. И. Иконография тибетского буддизма (В связи с публикацией книги Л. Н. Гумилёва «Старобурятская живопись». [Pankratov B. I. Iconography of Tibetan Buddhism (In connection with the publication of the book by L. N. Gumilyov “Old Buryat Painting”.] Москва, «Искусство», 1975) / Публикация Е. Д. Огневой // Страны и народы Востока. Выпуск XXIX. Борис Иванович Панкратов. Монголистика. Синология. Буддология. — СПб.: Центр «Петербургское востоковедение», 1998. — С. 289—301.
Ogneva E. Original Tibetan Materials in Ukraine // 8th Seminar of the International Association for Tibetan Studies. Abstracts. – Bloomington, 1998. – S. 138.
Огнева Е. Д. Тибетоязычные письменные источники в Украине [Tibetan-written sources in Ukraine] // Цирендоржиєвські читання (I) – 2000. – К., 2000. – С. 76–82.
Огнева Е. Д. Тибет: гори, герої, гірські божества [Tibet: mountains, heroes, mountain deities] // Сходознавство. – К., 2001. – Вип. 13–14. – С. 14–22.
Ogneva E.D. The portrait of Kunga Ggyaltsen Pal-sanpo / Ganevskaya E.V., Ogneva E.D., Dubrovin A. F. The portrait of Kunga Ggyaltsen Pal-sanpo //Marg. A magazine of the arts. – 2001 (September). – Vol. 53, № 1. – Р. 62–67.
Огнєва О.Д. Буддійська спадщина з фондів Церковно-археологічного музею при Київській духовній академії [Buddhist heritage from the collections of the Church-Archeological Museum at the Kiev Theological Academy] // Могилянські читання 2002: Зб. наук. праць. К., 2003. С. 345-359.
Огнєва О.Д. Імператор Цяньлун в ролі тибетського святого [Emperor Qianlong as a Tibetan saint] // Східний світ. – 2003. – № 2. – С. 121–133.
Огнева Е.Д. Индо-тибетские контакты VII–XV вв. в именах учителей, датах, топонимах [Ye. D. Ohneva /Indo-Tibetan Contacts (7th-15th cc.) in the Names of Teachers, Dates and Toponyms] // Индия – Тибет: текст и вокруг текста. Рериховские чтения 2002 (Юбилейные в Институте Востоковедения РАН). – М., 2004. – С. 225–249.
Огнєва О.Д. Матеріальні свідчення про перебування калмиків в Україні [Material evidences of Kalmyks presence in Ukraine] // Археологічні пам’ятки Фастівщини: матеріали до археологічної карти Київської області. Науково-інформаційний бюлетень. – Фастів, 2004. – Прес-музей. – № 20–21. – С. 74–83.
Огнєва О.Д. Китайські імператори очима іноземних художників (до питання датування тибетської тхангки з зображенням Хун Лі [Chinese Emperors through the Eyes of Foreign Artists] // Китайська цивілізація: традиції та сучасність. – К., 2005. – С. 48–60.
Огнєва О.Д. Про що можуть розповісти написи на буддійській скульптурі [What the inscriptions on Buddhist sculpture can tell] // Східний світ. – 2005. – № 2. – С. 62–70.
Огнєва О.Д. Проблеми образотворчого мистецтва за “Намтхаром Шак’ямуні” Таранатхі Кунга-н’їнбо [The Problems of Fine Arts in Namthar Shakyamuni by Taranatha Kunganyingbo] // ІХ Сходознавчі читання А. Кримського. – К., 2005. – С. 104–105.
Огнєва О.Д. Образ Тари: тибетські писемна та образотворча традиції [The image of Tara: Tibetan written and visual traditions] // Цирендоржиєвські читання – 2006: Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти. – К., 2006. – С. 253–265.
Огнєва О.Д. Традиція жанру лагю в живописі: Тара Зелена у супроводі вчителів школи н’їнгма [The tradition of the lagyu genre in painting: GreenTara, accompanied by nyingma school teachers] // Китайська цивілізація: Традиції та сучасність. – К., 2007. – С. 69–77.
Ogneva E.D. Sacral Art in Tradition of the Northern Buddhism in Ukraine. //Journal of Russian Studies. No. 8 June 2008. Taipei – С. 135 – 171.
Огнєва О. Зразки сакральної пластики калмицького походження в зібранні Будинку-Музею Миколи Реріха [Samples of sacral plastic of Kalmyk origin in the collection of the Nykolai Roerich House Museum] // Східний світ. – 2008. – № 2. – С. 17–28.
Огнєва О. Контекст створення “Весни священної” і “Лісової пісні”[]. – Луцьк, 2008. – 20 с.
Огнєва О. Ваджраччхедіка: тибетомовні примірники в установах та приватних колекціях України [Vajracchedika: Tibetan-language copies in institutions and private collections of Ukraine] // Східний світ. – 2009. – № 2. – С. 20–28.
Огнева Е. Коллекция мандал в собрании Одесского музея Западного и Восточного искусства (Украина) [Collection of mandalas in the collection of the Odessa Museum of Western and Eastern Art (Ukraine] // «Рериховское наследие». Труды конференции. – Т. VII. – Санкт-Петербург, 2011. – С.439–447.
Огнева Е. Памятники тибетской книжности в Украине [Monuments of Tibetan booklore writing in Ukraine]// Память мира: историко-документальное наследие буддизма. Материалы Межд. научно-практической конференции (Москва, 25–26 ноября 2010 г.). – М.: Издательский центр РГГУ, 2011. – С. 211–220.
Огнева Е. “Медноцветная достославная гора счастья”, или “Рай Падмасамбхавы” (Танка из собрания Кабинета Рериха Института востоковедения РАН) [Ye.D. Ogneva /“The Copper-colored Glorious Mountain of Happiness”, or “Paradise of Padmasambhava” (Tanka from the collection of the Roerich’s Cabinet of the Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences)]. // Индия и Тибет: Текст и феномены культуры. – М.: ЯСК, 2012. – С. 193–199
Огнєва О. Зібрання кйілкхор, або мандали в зібранні Одеського музею західного і східного мистецтва [Collection of Kyilkhor or Mandala in the collection of the Odessa Museum of Western and Oriental Art] // Хортицький семінар: Сакральна географія і феномен паломництва: вітчизняний і світовий контекст / Науковий редактор і упорядник Ю.Ю. Завгородній. – Запоріжжя: Дике Поле, 2012. – С. 228–237.
Огнєва О. Школа кадам і становлення тибетського буддизму [Kadam school and the formation of Tibetan Buddhism] // Цирендоржиєвські читання – 2012 (V): Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти. – Київ: Поліграфіст, 2012. – С. 115–128.
Огнева Е.Д. Горы в системе координат паломничества.[Mountains in pilgrimage coordinate system] //Схід і діалог цивілізацій До ювілею Ю.М. Кочубея: Збірник наукових статей. Київ – 2012, С. 219 – 230.
Огнєва О. «Зелена Тара» в якості свідка з історії Тибету XVIII ст. (на прикладі танки) [“Green Tara” as a witness of Tibet history 18th century (оn thangka example ).]// Китаєзнавчі дослідження 2014. –.№ 1-2. – С. 174-180.
Огнева Е. Д. Буддийские коллекции в тибетской традиции на юге Украины (история собраний в музеях Одессы) [Buddhist collections in the Tibetan tradition in the south of Ukraine (history of collections in museums of Odessa)] // Страны и народы Востока. Вып. XXXV: коллекции, тексты и их «биографии». — М.: Наука — Восточная литература, 2014. — С. 226—246.
Огнєва О. Дзанабадзар у контексті історії та культури Монголії (танка Тари Білої з Музею мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків). [Zanabazar in the context of the history and culture of Mongolia (White Tara thangka from Bogdan and Varvara Khanenko Art Museum)] //Східний Світ, №3, 2015.
Огнєва О. Суварна прабхаса сутра і її сюжети в живописі (танка з Музею мистецтв ім. Богдана і Варвари Ханенків, 531 ЖВ) [Suvarna prabhasa sutra and its subjects in painting (a thangka from the Bogdan and Varvara Khanenko Museum of Art] // Східний Світ, № 4, 2015.
Огнева Е. Танка Калачакры из Долоннора: датировка и локализация. [Kalachakra’s Thangka from Dolonor: dating and localization.] Пятая Международная научно-практическая конференція БУДДИЗМ ВАДЖРАЯНЫ В РОССИИ: НА ПЕРЕКРЕСТКЕ КУЛЬТУР // 14-17 октября 2016 года. Красноярск.
Огнєва О. Стан сучасної художньої прози тибетців: автор, мова, адресат. [The state of modern artistic prose of Tibetans: author, language, addressee] //Китаєзнавчі дослідження. 2016; (1-2) р. 97 – 109.
奥格涅娃•叶莲娜。戈宝权与莱霞乌克兰英卡. //文学创作上的递接// 乌克兰研究。第2辑。–北京:中国社会科学出版社,2016。– 页111-122).
Сукхавати – Мир благоденствия будды Амитабхи (Танка из коллекции Кабинета Ю.Н.Рериха, ИВ РАН) [Ye. D. Ogneva/ Sukhavati – The world of Amitabha Buddha prosperity (Tahnka from the collection of the Cabinet of Yu.N. Roerich, IOS RAS)] // Индия — Тибет: текст и интертекст в культуре : Рериховские чтения 2011–2014 в Институте востоковедения РАН / Cост. и отв. ред. В. В. Вертоградова. — М. : Издательский Дом ЯСК : Языки славянской культуры, 2017. — 312 с. : 8 ил. ISBN 978-5-94457-319-3 193-203
Огнєва О. «Образ Лхаси в тибетській сучасній прозі (за оповіданням “Відпущена вівця” Норбу Церінга) [THE IMAGE OF LHASA IN TIBETAN MODERN PROSE (ACCORDING TO THE STORY “RELEASED SHEEP” BY TSERING NORBU)] // ж. Східний світ», № 2, 2018, СС. 95 – 113
Огнєва О. Д. «Будда. Той хто пройшов світами сансари. Каталог виставки». [“Buddha. One who has passed the worlds of samsara”. Exhibition catalog] // О. Д. Огнєва, Г.І. Біленко, Ю. Філь. «Будда. Той хто пройшов світами сансари». Каталог виставки. – Київ. – 2018. – 1 – 28
Dictionaries and Encyclopedias
Мифы народов мира: Советская Энциклопедия. Гл. ред. С. А. Токарев. – 1980. [Myths of the Peoples of the World. Ed. by S. A. Tokarev. – Soviet Encyclopedia – M.: 1980]
Мифологический словарь: Советская Энциклопедия. Гл. ред. Е.М. Мелетинский. [Mythological Dictionary. Ed. by E. M. Meletinsky ]. М., 1990
Буддизм: Словарь. [Buddhism: Dictionary]. М., 1992.
Православная энциклопедия. М., 2002.