Огнєва Олена Дмитрівна
Старший науковий співробітник, кандидат історичних наук
Основні наукові зацікавлення:
- писемні та образотворчі джерела в історії культури
- крос-культурні контакти
- історичне краєзнавство
- Схід в історії культури України, зокрема Волині.
Основні напрями дослідницької роботи:
- пам’ятки писемності та сакрального мистецтва тібетського культурного світу в установах і приватних зібраннях України
- сучасна література Тибету
- Схід в творчій спадщині Лесі Українки
Відомості про дисертацію:
- Тибетский средневековый трактат по теории изобразительного искусства (исследование, перевод, комментарий, критический текст): дисс. … канд. ист. наук: 07.00.09. — Москва, 1979. — 349 c.
Публічні лекції:
- Буддійська колекція Одеського Будинку-Музею імені М. К. Реріха. 25 квітня 2020 р.
- Образ Тари в буддійському мистецтві: на танках і в дрібній пластиці. 16 травня 2020 р.
Основні наукові праці:
Монографії
Індивідуальні монографії
-
Огнєва О. Д. Східні стежки Лесі Українки (Статті та матеріали) / Видання друге, перероблене і доповнене. Луцьк, 2008. 240 с. [Випущене на замовлення Державного Комітету телебачення та радіомовлення України за програмою «Українська книга».]
-
Огнева Е. Д. Боги снежных гор: музеи Украины: сакральное искусство в традиции тибетского буддизма: издание Одесского дома-музея имени Н. К. Рериха; вступ. слово… и пер. Е. Г. Петренко. Одесса: Астропринт, 2008. — 204 с., [9] л. цв. ил.: ил. (SeriaBuddhika). ISBN 978-966-190-036-2
-
Огнева Е. Д. Боги снежных гор, огненно-жарких пустынь и прохладных лесов: изобразительное искусство тибетской традиции в музеях Одессы: путеводитель. — Одесса: Астропринт, 2010. — 70 с., [4] л. цв. ил. (Издание Одесского дома-музея имени Н. К. Рериха) (SeriaBuddhica; вып. 3).ISBN 978-966-190-035-5
-
Огнева Е. Д. Юрий Рерих и вопросы тибетской буддийской иконографии. — Одесса: Астропринт, 2017. — 82 с. (Издание Одесского дома-музея имени Н. К. Рериха) (SeriaBuddhica; вып.6).ISBN 978-966-927-253-9
-
Огнєва О. Леся Українка та її «Стародавня історія східніх народів». Історія створення і побутування. Випуск VI. Одеса : Астропринт. 2021. 44 с. (серія «Спадщина України»)
-
Огнєва О. Павло Ріттер: талант і доля / уклад. та відп. редактор О. Петренко. – О.: Астропринт, 2024. – 28 с.: іл. – (Серія “Спадщина України”. Вип. 7).
Колективні монографії
-
Тибетцы/ Календарные традиции и обряды народов Восточной Азии. Новый год Отв. ред.Р.Ш. Джарылгасинова, М.В. Крюков.М., Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1985.- 264 с. с ил., С. 190–224.
-
Тибетцы. / Календарные обычаи и обряды народов Восточной Азии. Годовой цикл. Отв. ред. Р.Ш. Джарылгасинова, М.В. Крюков. М.: Наука. Главная редакция восточной литературы, 1989.- 360 с: ил., С. С. 264–305.
-
Огнева Е. Д. Душа зображений в тибетской традиции (письменне тексты буддийских скульптур) / Ганевская Э. В.,Дубровин А. Ф., Огнева Е. Д. Пять семей Будды: металл. скульптура сев. буддизма IX-XIX вв. из собр. ГМВ / М-во культуры Рос. Федерации. гос. науч.-исслед. ин-т реставрации, Гос. музей Востока. — М.: УРСС, 2004. — 365 с. ил. ISBN 5-354-00561-2, С. 33 – 48.
-
Живопись Тибета: Русская частная коллекция: Альбом-каталог / Н. В. Сазонова (науч. ред.), Е. Д. Огнева (текст), Е. И. Желтов (фот.), И. И. Шептунова (науч. ред.). М., 2005. 166 с.
-
Огнєва О.Д. Біблія у світовій книжковій спадщині./ О.Д. Огнєва, О. Златогорський. Біблія у світовій книжковій спадщині. Луцьк, 2005. 64 с.
Редагування
-
Цирендоржиєвські читання — 2000: Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти. Київ, 2000. 152 с.
-
Цирендоржиєвські читання — 2003 (II): Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти. Київ, 2003. 341 с.
-
Роль буддійської церкви у національно-визвольному русі Монголії (1905–1911). –Київ: Інститут сходознавства ім. А. Кримського, 2005. 296 с.
-
Цирендоржиєвські читання — 2006: Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти. Київ, 2006. 413 с.
-
Цирендоржиєвські читання — 2008: Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти. Київ, 2008. 692 с. 15.
-
Леся Українка. Стародавня історія східних народів. Репринтне видання. «Стародавня історія східних народів» на порубіжжі віків (кін. XIX — поч.XXI ст.). Луцьк, 2008. 256 с. + XLVIII.: 16 іл. Випущене на замовлення Державного Комітету телебачення та радіомовлення України за програмою «Українська книга». Упорядкування, підготовкатекстів та ілюстрацій, коментарі, примітки Олени Огнєвої та Надії Сташенко.
-
Цирендоржиєвські читання — 2012: Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти. Київ, 2012. 654 с.
-
Леся Українка. Стародавня історія східніх народів: Історія індусів // Повне академічне зібрання творів у 14 томах. Том 10 / Волинський національний університет імені Лесі Українки на замовлення Державної установи «Український інститут книги». Луцьк. ТОВ «Типографія “Від А до Я”», 2021. 528 с. Редакційна колегія: Віра Агеєва, Юрій Громик, Оксана Забужко, Ірина Констанкевич, Марія Моклиця, Сергій Романов. Редактор тому: Юрій Громик. Передмова: Олена Огнєва. Упорядкування: Антоніна Радько, Олена Огнєва, Ірина Біскуб, Оксана Бєлих, Людмила Бондарук, Лариса Семенюк. Коментар: Олена Огнєва, Віталій Приймаченко, Олена Романова, Дмитро Бурба, Антоніна Радько.
Статті
-
Огнева Е.Д. Структура тибетской иконы (на примере цокшина Цзонхавы) // Проблемы канона в древнем и средневековом искусстве Азии и Африки. – М., 1973. – С. 103–112.
-
Огнева Е.Д. «Защитный круг» из Хара-Хото // Культура и искусство Индии и стран Дальнего Востока. Л., 1975. С. 61—69.
-
Огнева Е.Д. Роль хвалы в тибетском тексте // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. XI годичная научная сессия ЛО ИВ АН СССР (краткие сообщения и автоаннотации). Часть 1. М.:ГРВЛ, 1975. — С. 118—121.
-
Огнева Е. Д. Структура тибетского научного текста (1409 г.) (метод цитирования) // Письменные памятники и проблемы истории культуры народов Востока. XIV годичная научная сессия ЛО ИВ АН СССР (доклады и сообщения). Декабрь 1978 г. Часть 1. — М.:Наука, ГРВЛ, 1979. — С. 43—47.
-
Огнева Е. Д. О трех терминах тибетской эстетики у Цзонхавы // Язык и культура народов Востока и их рецепция в Эстонии. Ученые записки Тартуского университета. Труды по востоковедению. – Тарту, 1981. – Т. 6. – С. 558.
-
Огнева Е. Д. Книга в тибетской культуре // Актуальные проблемы философской и общественной мысли зарубежного Востока. Материалы Первого Всесоюзного координационного совещания. — Душанбе: «Дониш», 1983. — С. 202—211.
-
Огнева Е. Д. Санскрито-тибетские параллели в трактате Цзонхавы // Древняя Индия. Историко-культурные связи. – М., 1983. – С. 228–237.
-
Огнева Е. Д. Жанры в тибетском искусстве // Искусство и культура Монголии и Центральной Азии. – М., 1983. – Ч. 2.– С. 87–97.
-
Огнева Е. Д. ТаранатхаГунга-Ньинбо: (Материалы к биографии) // Источниковедение и историография истории буддизма. Страны Центральной Азии. – Новосибирск, 1986. – С. 28–43.
-
К вопросу о жанре «биографии» в тибетской средневековой литературе («Намтхар Шакьямуни» ТаранатхиКунганьинбо) // Буддизм: история и культура. М, 1989. С. 129—151.
-
Огнева Е. Д. Що і навіщо вкладають у пустотілу буддійську пластику // Історія релігій в України. Тези повідомлень міжнародного V круглого столу. – К.-Л., 1995. – Ч. 3. – С. 291–293.
-
Огнева Е. Д. Ілля Мечніков і його зустрічі з буддизмом // Сходознавство. – К., 1997. – Вип. 1. – С. 4–13.
-
Огнева Е. Д. Илья Мечников и его встречи с буддизмом // Orient. Альманах. – СПб., 1998. – Вып. 2–3. Исследователи Центральной Азии в судьбах России. – С. 277–284.
-
Огнева Е. Д. Тибетський національний прапор: міф і реальність // Знак. Часопис Українського геральдичного товариства. – 1998 (вересень). – Ч. 17 – С. 6.
-
Огнева Е. Д. Панкратов Б. И. Иконография тибетского буддизма (В связи с публикацией книги Л. Н. Гумилёва «Старобурятская живопись». Москва, «Искусство», 1975) / Публикация Е. Д. Огневой // Страны и народы Востока. Выпуск XXIX. Борис Иванович Панкратов. Монголистика. Синология. Буддология. — СПб.: Центр «Петербургское востоковедение», 1998. — С. 289—301.
-
Ogneva E. Original Tibetan Materials in Ukraine // 8th Seminar of the International Association for Tibetan Studies. Abstracts. – Bloomington, 1998. – S. 138.
-
Огнева Е. Д. Тибетоязычные письменные источники в Украине // Цирендоржиєвські читання – 2000. – К., 2000. – С. 76–82.
-
Огнева Е. Д. Тибет: гори, герої, гірські божества // Сходознавство. – К., 2001. – Вип. 13–14. – С. 14–22.
-
Ogneva E.D.The portrait of KungaGgyaltsen Pal-sanpo / Ganevskaya E.V., Ogneva E.D., Dubrovin A. F.The portrait of KungaGgyaltsen Pal-sanpo //Marg.A magazine of the arts. – 2001 (September). – Vol. 53, № 1. – Р. 62–67.
-
Огнєва О.Д. Буддійська спадщина з фондів Церковно-археологічного музею при Київській духовній академії // Могилянські читання 2002: Зб. наук. праць. К., 2003. С. 345-359.
-
Огнєва О.Д. Імператор Цяньлун в ролі тибетського святого // Східний світ. – 2003. – № 2. – С. 121–133.
-
Огнева Е.Д. Индо-тибетские контакты VII–XV вв. в именах учителей, датах, топонимах // Индия – Тибет: текст и вокруг текста. Рериховские чтения 2002 (Юбилейные в Институте Востоковедения РАН). – М., 2004. – С. 225–249.
-
Огнєва О.Д. Матеріальні свідчення про перебування калмиків в Україні // Археологічні пам’ятки Фастівщини: матеріали до археологічної карти Київської області. Науково-інформаційний бюлетень. – Фастів, 2004. – Прес-музей. – № 20–21. – С. 74–83.
-
Огнєва О.Д. Китайські імператори очима іноземних художників (до питання датування тибетської тхангки з зображенням Хун Лі // Китайська цивілізація: традиції та сучасність. – К., 2005. – С. 48–60.
-
Огнєва О.Д. Про що можуть розповісти написи на буддійській скульптурі // Східний світ. – 2005. – № 2. – С. 62–70.
-
Огнєва О.Д. Проблеми образотворчого мистецтва за “Намтхаром Шак’ямуні” Таранатхі Кунга-н’їнбо // ІХ Сходознавчі читання А. Кримського. – К., 2005. – С. 104–105.
-
Огнєва О.Д. Образ Тари: тибетські писемна та образотворча традиції // Цирендоржиєвські читання – 2006: Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: крос-культурні контакти. – К., 2006. – С. 253–265.
-
Огнєва О.Д. Традиція жанру лагю в живописі: Тара Зелена у супроводі вчителів школи н’їнгма // Китайська цивілізація: Традиції та сучасність. – К., 2007. – С. 69–77.
-
Ogneva E.D. Sacral Art in Tradition of the Northern Buddhism in Ukraine. // Journal of Russian Studies.No. 8 June 2008. Taipei–С. 135 –171.
-
Огнєва О. Зразки сакральної пластики калмицького походження в зібранні Будинку-Музею Миколи Реріха // Східний світ. – 2008. – № 2. – С. 17–28.
-
Огнєва О. Контекст створення “Весни священної” і “Лісової пісні”. – Луцьк, 2008. – 20 с.
-
Огнєва О. Ваджраччхедіка: тибетомовні примірники в установах та приватних колекціях України // Східний світ. – 2009. – № 2. – С. 20–28.
-
Огнева Е. Коллекция мандал в собрании Одесского музея Западного и Восточного искусства (Украина) // «Рериховское наследие». Труды конференции. – Т. VII. – Санкт-Петербург, 2011. – С.439–447.
-
Огнева Е. Памятники тибетской книжности в Украине // Память мира: историко-документальное наследие буддизма. Материалы Межд. научно-практической конференции (Москва, 25–26 ноября 2010 г.). – М.: Издательский центр РГГУ, 2011. – С. 211–220.
-
Огнева Е. “Медноцветная достославная гора счастья”, или “Рай Падмасамбхавы” (Танка из собрания Кабинета Рериха Института востоковедения РАН) // Индия и Тибет: Текст и феномены культуры. – М.: ЯСК, 2012. – С. 193–199.
-
Огнєва О. Зібрання кйілкхор, або мандали в зібранні Одеського музею західного і східного мистецтва // Хортицький семінар: Сакральна географія і феномен паломництва: вітчизняний і світовий контекст / Науковий редактор і упорядник Ю.Ю. Завгородній. – Запоріжжя: Дике Поле, 2012. – С. 228–237.
-
Огнєва О. Школа кадам і становлення тибетського буддизму // Цирендоржиєвські читання – 2012 (V): Тибетська цивілізація та кочові народи Євразії: кроскультурні контакти. – Київ: Поліграфіст, 2012. – С. 115–128.
-
Огнева Е.Д. Горы в системе координат паломничества. / Схід і діалог цивілізацій До ювілею Ю.М. Кочубея Збірник наукових статей. Київ – 2012, С. 219 – 230.
-
Огнєва О. «Зелена Тара» в якості свідка з історії Тибету XVIIIст.(на прикладі танки) / Китаєзнавчі дослідження 2014. – .№ 1-2. – С. 174-180.
-
Огнева Е. Д. Буддийские коллекции в тибетской традиции на юге Украины (история собраний в музеях Одессы) // Страны и народы Востока. Вып. XXXV: коллекции, тексты и их «биографии». — М.: Наука — Восточная литература, 2014. — С. 226—246.
-
Огнєва О. Дзанабадзар у контексті історії та культури Монголії (танка Тари Білої з Музею мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків). Східний Світ, №3, 2015.
-
Огнєва О. Суварнапрабхасасутра і її сюжети в живописі (танка з Музею мистецтв ім. Богдана і Варвари Ханенків, 531 ЖВ)// Східний Світ, № 4, 2015.
-
Огнева Е. Долоннор в прошлом и настоящем (танка Калачакры из Кoкa Сумэ). // “Китаєзнавчі дослідження” №1- 2, 2015, 87-95.
-
Огнева Е. Танка Калачакры из Долоннора: датировка и локализация. Пятая Международная научно-практическая конференція БУДДИЗМ ВАДЖРАЯНЫ В РОССИИ:НА ПЕРЕКРЕСТКЕ КУЛЬТУР // 14-17 октября 2016 года. Красноярск.
-
Огнєва О. Стан сучасної художньої прози тибетців: автор, мова, адресат. // Китаєзнавчі дослідження. 2016;(1-2) р.97 – 109.
-
Огнєва О. Ге Баоцюань та Леся Українка // Українознавчідослідження. Вип. 2. – Пекін: Китайське видаництво суспільних наук, 2016. – С. 111-122. (мова кит. 奥格涅娃•叶莲娜。戈宝权与莱霞•乌克兰英卡:文学创作上的递接// 乌克兰研究。第2辑。–北京:中国社会科学出版社,2016。–页111-122).
-
Сукхавати – Мир благоденствия будды Амитабхи (Танка из коллекции Кабинета Ю.Н.Рериха, ИВ РАН). Индия — Тибет: текст и интертекст в культуре : Рериховские чтения 2011–2014 в Институте востоковедения РАН / Cост. и отв. ред. В. В. Вертоградова. — М. : Издательский Дом ЯСК : Языки славянской культуры, 2017. — 312 с. : 8 ил. ISBN978-5-94457-319-3 193-203
-
Огнєва О. «Образ Лхаси в тибетській сучасній прозі (за оповіданням “Відпущена вівця” Норбу Церінга) // Східний світ, № 2, 2018, СС. 95 – 113
-
Огнєва О. Д. «Будда. Той хто пройшов світами сансари». Каталог виставки. / О. Д.Огнєва, Г.І. Біленко, Ю. Філь. «Будда. Той хто пройшов світами сансари». Каталог виставки.– Київ. – 2018. – 1 – 28.
-
Огнєва О. Д. Сюжет “Вісім ступ”: історія виникнення і його втілення на танках в традиції тибетського буддизму (Танка з Музею мистецтв ім. Богдана і Варвари Ханенків) // Україна–Схід: міжкультурні контакти в історичній ретроспективі: збірник статей / упоряд. О. С. Мавріна, І. В. Отрощенко. – Кам’янець-Подільський: ФОП Панькова А. С., 2023. – С.
-
Огнєва О. Д. Суварна прабхаса сутра і її сюжети в живописі (танка з Музею мистецтв ім. Богдана і Варвари Ханенків, 531 ЖВ) // Україна – Схід: міжкультурні контакти в історичній ретроспективі: збірник статей / упоряд. О. С. Мавріна, І. В. Отрощенко. – К.: Інститут сходознавства ім. А. Ю. Кримського, 2023. – С.
-
Огнева Е. Павел Риттер: листая книгу жизни // Калидаса. Облако-вѣстникъ. Megha-dûta / пер. с санскр. П. Риттера. Калідаса. Хмара-вістун. Megha-dûta / пер. з санскр. П. Ріттера; отв. ред. Е. Огнева. – Одесса: Астропринт, 2023. – c. 5–27.
-
Огнєва О. Д. Біографія Павла Ріттера: спроби реконструкції та пошук нових матеріалів // Східний світ. – 2023. – № 3. – c. 5–24
-
Ogneva O. A brief survey of the monuments of the Kalmyk spiritual culture held in Kyiv collections of Ukraine // Revue d’Etudes Tibétaines. – No. 71. – 2024. – P. 345–392.
-
Мифы народов мира. М., 1980. Т. І: Гарба-Накпо (с. 265—266). Т. II: Лу (с. 74); Лха (с. 82); Масанг (с. 122); Пехар (с. 311); Рулакье (с. 389); Сабдаг (с. 394); Тибетская мифология (с. 506—511); Тригумцэнпо (с. 525); Тхеуранг (с. 535); Циумарпо (с. 622).(Аналогічнівидання: ред. Токарев, С.А.: Мифы народов мира. В 2 томах. 1987-1988 г.; М.: Советская энциклопедия; ред. Токарев, С.А.: Мифы народов мира. В 2 томах. 1991-1992 г.; М.: Советская энциклопедия; ред. Токарев, С.А.: Мифы народов мира. В 2 томах. 1994 г.; М.: Советская энциклопедия; ред. Токарев, С.А.: Мифы народов мира. В 2 томах. 1997г.; М.: Советскаяэнциклопедия; MythsofthePeoplesoftheWorld: Encyclopedia.Electronic publication / ed. by S. A. Tokarev and others. Moscow, 2008 (Soviet Encyclopedia, 1980).Мифы народов мира : Энциклопедия. Электронное издание / Гл. ред. С. А. Токарев. – М., 2008 (Советская Энциклопедия, 1980).
-
Мифологический словарь. М., 1990: Бал (с. 87); Бардо (с. 90); Гарба-Накпо (с. 141); Дагшед (с. 168); Далха (с. 171); Дрегпа (с. 196); ДунгиГонгма (с. 198); ЕмонГйалпо (с. 207); Жаза (с. 212); Ла (с. 303); Лу (с. 318); Лха (с. 322); Лхамо (с. 322); Масанг (с. 343—344); Пехар (с. 432); Рулакье (с. 462); Рум (с. 462); Сабдаг (с. 463); Синмо (с. 491); Тригумцэнпо (с. 536); Тхеуранг (с. 542); Циумарпо (с. 591—592); Цокшин (с. 592); Шенраб-Мибо (с. 604); Шиндже (с. 607).
-
Буддизм: Словарь. М., 1992: Атиша (с. 39—40); Бон (с. 48); Буддизм в Тибете (с. 72—73); Буддизм на территории Гималаев (с. 81—82); Буддийские праздники (с. 82—84; совм. с В. Корневым); Будон (с. 85—86); Галдан (с. 96); Гампопа (с. 96—97); Ганджур (с. 97); Гелугпа (с. 98); Гесер (с. 98—99); Гумбум (с. 102); ГьялпоЛосар (с. 103); Далай-лама (с. 104—105); Далай-лама V (с. 105); Далай-лама VI (с. 105–106); Далай-лама VII (с. 106); Далай-лама VIII (с. 106); Далай-лама XIII (с. 106); Далай-лама XIV (с. 106—107); Данджур (с. 107—108); Драгшеды (с. 118); Дэвид-Ниль А. (с. 122—123); Идам (с. 131); Кагьюдпа (с. 141); Кадампа (с. 141—142); Кармапа (с. 146—147); Лавран (с. 157); Лам-рим (с. 168—169); Лхаса (с. 171); Марпа (с. 176); Медицина тибетская (с. 179—180); Миларепа (с. 182); Монламчхенмо (с. 186); Накхор (с. 188–189); Нечунг (с. 191); Ньингмапа (с. 195); Обермиллер Е.Е. (с. 196); Пагба-лама (с. 200); Падмасамбхава (с. 200); Панчхен-лама (с. 201—202); Потала (с. 204); Рерих Ю.Н. (с. 210—211); Рис-Дэвидс Т.В. (с. 212—213); Сакьяпа (с. 217); Семичов Б.В. (с. 226); Сронцзангамбо (с. 231); Танка (с. 236—237); Таранатха (с. 238); Ташилхунпо (с. 238); Тубянский М.И. (с. 247); Тулку (с. 247); Туммо (с. 247); Туччи Д. Институт восточных рукописей Российской Академии Наук (Санкт-Петербург) http://www.orientalstudies.ru 2 (с. 247—248); Цам (с. 264–265); Цзонхава (с. 266—267); Цхеванг (с. 268); Цхепагме (с. 268); Цхокшинг (с. 268); Цыбиков Г.Ц. (с. 268); Чжанчжа-хутухта (с. 272); Чжонангпа (с. 273); Чод (с. 273); Чома де Кёрёши А. (с. 273—274). 11. Мифологический словарь. М., 1990: Бал (с. 87); Бардо (с. 90); Гарба-Накпо (с. 141); Дагшед(с. 168); Далха (с. 171); Дрегпа (с. 196); ДунгиГонгма (с. 198); ЕмонГйалпо (с. 207); Жаза (с. 212); Ла (с. 303); Лу (с. 318); Лха (с. 322); Лхамо (с. 322); Масанг (с. 343—344); Пехар (с. 432); Рулакье (с. 462); Рум (с. 462); Сабдаг (с. 463); Синмо (с. 491); Тригумцэнпо (с. 536); Тхеуранг (с. 542); Циумарпо (с. 591—592); Цокшин (с. 592); Шенраб-Мибо (с. 604); Шиндже (с. 607).
-
Православная энциклопедия. М., 2002. Т. V: Бон (с. 685-689). 2003. Т. VI: Будон (с.323). 2005. Т.X: Ганджур и Данджур (с. 406-407). 2012. Т. XXIX: Кадампа (с. 77-80). 2013. Т. XXXI: Карма-кагьюпа (с. 217-221).
Словники та енциклопедії