Dziahel GENERIC THINKING AND IDEOLOGY OF PURITY IN THE WORLDVIEW OF THE JEWISH COMMUNITY IN THE PERSIAN PERIOD (6th–4th CENTURIES BC)
РОДОВЕ МИСЛЕННЯ ТА ІДЕОЛОГІЯ ЧИСТОТИ В СВІТОГЛЯДІ ЄВРЕЙСЬКОЇ ГРОМАДИ В ПЕРСЬКИЙ ПЕРІОД (VI–IV СТ. ДО н. е.)
Г. В. Дзягель
PhD (History) Associate Professor International University “MITSO” 21/3, Kazintsa Str., Minsk, 220099, Belarus annadjagel@gmail.com
Мислення предків та ідеологія чистоти є одними з ключових характеристик світогляду єврейської громади Палестини перського періоду. У книзі Ездри Неємії показано дуже чітке мислення предків ізраїльського народу. Звідси вимога до розлучення з неєврейськими дружинами та залишення дітей, народжених у змішаних шлюбах. З точки зору очільників громади, це був єдиний спосіб позбутися “домішок”. Межі громади були непроникними, і їхнє порушення загрожувало ритуальній чистоті та всій громаді. Ізраїль – святе насіння, всі інші народи – звичайне насіння. Громада відокремилася від “народів землі”, прагнула до ритуальної чистоти священиків, дотримання Закону. Основою цього родового, спільного світогляду була ідеологія чистоти. У книзі Неємії незнайомці ритуально забруднюють громаду фізичною присутністю. У книзі Езри забруднення осквернням “мерзоти”. У пізніший, античний період, ядром єврейської ритуальної чистоти був Другий храм Єрусалиму. Загальне мислення трансформувалося в ідею збереження ритуальної чистоти не лише левітами та священиками, а й звичайними членами єврейської громади.
Ключові слова: ідеологія чистоти, Іудея, персидський період, Ахеменідська держава, єврейська громада, єврейська ідентичність
Доісламський Близький Схід 2021, (2):47-52
https://doi.org/10.15407/preislamic2021.02.047
Повний текст (PDF)
REFERENCES
Вейнберг И. П. Город в палестинской гражданско-храмовой общине VI–IV вв. до н. э. // Древний Восток. Ереван, 1973.
Волков И. М. Арамейские документы иудейской колонии на Элефантине V века до Р. Х. Москва, 1915.
Balberg М. Purity, Body, and Self in Early Rabbinic Literature. Berkeley, 2014. https://doi.org/10.1525/california/9780520280632.001.0001
Janzen D. Scholars, witches, ideologues, and what the text Said: Ezra 9–10 and its interpretation // Approaching Yehud: New Approaches to the Study of the Persian Period / Ed. by J. L. Berquist. Atlanta, 2007.
Miller S. S. Аt the Intersection of Texts and Material Finds stepped Pools, Stone Vessels, and Ritual Purity among the Jews of Roman Galilee. Göttingen, 2015. https://doi.org/10.13109/9783666550690
Olyan S. M. Purity ideology in Ezra-Nehemiah as a tool to reconstitute the community // Journal for the Study of Judaism in the Persian, Hellenistic a. Roman Period. 2004. Vol. 35, No. 1. https://doi.org/10.1163/157006304772913050
Strong J. A Concise Dictionary of the Words in the Hebrew Bible. New York, 1890.
Thiessen M. The function of a conjunction: inclusivist or exclusivist strategies in Ezra 6.19–21 and Nehemiah 10.29–30? // Journal for the Study of the Old Testament. 2009. Vol. 34, No. 1. https://doi.org/10.1177/0309089209346350
Washington H. C. Israel’s Holy Seed and the foreign women of Ezra-Nehemiah: a Kristevan reading // Biblical Interpretation. 2003. Vol. 11, No. 3/4. https://doi.org/10.1163/156851503322566831